lördag 2 februari 2013

Kundbemötande!

Oavsett om du säljer en tjänst eller en produkt, om du är anställd eller driver eget så är kundbemötandet viktigt. Jag skulle nog faktiskt säga viktigast av allt. Du kan vara hur duktig som helst på det du gör eller ha en helt fantastisk produkt som du säljer men så länge du inte bemöter kunden på ett bra sätt så spelar det ingen roll vad det är du marknadsför.

Hade ut en hovslagare idag som jag har hört så mycket gott om och blev väldigt besviken på bemötandet. Charlies hovar ser verkligen fina ut men jag kände mig inte alls bemött på rätt sätt och jag tycker inte att vissa saker borde sagts över huvud taget.

Alla kan ha en dålig dag, men det betyder inte att det är okej att vräka ur sig vad som helst. Speciellt inte inför unga tjejer och killar.


4 kommentarer:

  1. Jag vet inte vad du missuppfattat eller vad jag råkat säga av misstag, men jag kom till ditt stall. Jag åkte därifrån med en positiv(men dock något frusen) känsla av att allt gått bra. Ibland när jag jobbar har jag svårt att kommunicera samtidigt, simultankapacitet eller brist på den gör att jag kan bli väldigt kortfattad när jag måste koncentrera mycket.
    Om du har problem med vad jag eventuellt har sagt så får du hemskt gärna ta det med mig direkt eller inte alls istället för att ösa ur det såhär.

    Såvitt jag förstod så var det inte dig jag skodde åt utan den andra som var närvarande i stallet? Åtminstone var det hon som bokade in mig.
    Du skriver att vissa saker inte borde ha sagt alls. Vilka då? Något som är mycket symptomatiskt för många hästägare är att de inte klarar höra sanningen. Men jag vet inte vad det är du syftar till, för så vitt jag minns vad jag sagt står jag för allt jag sagt.
    Du har mitt telefonnummer, det är bara att ringa.
    Mvh hovslagare Daniel van der Blij

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel! Vad trevligt att du hittat hit. Eftersom du valde att kommentera här så gör även jag det.

      För det första har jag inte nämnt ditt namn alls i texten så teoretiskt sätt vet ingen vem detta handlar om. Dock har jag pratat med vänner privat när det kom på tal. För det andra är det min blogg så JO jag får och kommer fortsätta vräka ur mig mina åsikter här, och du är såklart helt välkommen att kika in och kommentera här eller starta en egen blogg och skriva om alla go, glada, trevliga, otrevliga, konstiga och/eller ointelligenta människor du träffar i ditt arbetsliv eller vardag. Helt okej, så länge du inte hänger ut dem med namn osv.

      Att ha dålig simultankapacitet är helt naturligt och något jag också lider av, så där är jag med dig helt och hållet. Dock tänker jag då (som privatperson) att det kan vara bra att stanna upp, sätta ner hoven och prata med personen, visa vad du gör och ge tips och råd eller dina åsikter om saken, eller helt enkelt be vänligt att denne är tyst (vilket jag nog inte heller skulle ta så bra), speciellt när det handlar om nya kunder. Och alla hästägare/hästmänniskor som närvarar vid en skoning skulle i alla fall jag se som potentiella nya kunder. Fast du ville ju inte sko längre? Eller hur var det?

      Att anpassa språket efter vilket folk som är inom hörselavstånd kan också vara bra. Jag tycker inte det var trevligt alls att få höra "-det spelar ändå ingen roll, hästarna räcker ändå finger åt dig då de inte har valt att bli ridna och skodda, så sula eller inte kvittar för hästens del" (Ja, något liknande). Jag ställde en fråga och ville höra dina åsikter och synpunkter om sulorna då jag var intresserad och faktiskt vill göra det bästa för hästen och veta för och nackdelar. Sure, din personliga åsikt är kanske att alla hästar borde vara fria och att vi människor skulle leva ett med naturen, men då känns det lite som fel arbete att jobba med att slå på skor på hästar så att vi hästmänniskor kan fortsätta använda dem inom hoppning, dressyr trav osv osv. Jag tycker inte att någon kund borde få höra att hästarna räcker finger åt en, från en proffesionell hovslagare som man träffar för första gången. Sen tycker jag inte att det borde vräkas ur inför ungdomar på det sättet heller. Du får jättegärna förespråka hästarnas frihet och allt annat, men välj dina ord bättre.

      Som jag skrev i inlägget, Charlie har jättefina hovar och skoningen är vi nöjda med. Men just det där hade kunnat sagts på ett helt annat sätt och med en helt annan ton.

      Sen är jag bortskämd med hovslagare som hälsar riktigt ordenligt på oss människor men framförallt hälsar ordentligt på hästen och pratar lugnt med den om den är orolig.

      Här har du mina synpunkter i skriftlig form.

      Den bästa reklamen är rekommendation och oftast då från mun till mun. Det är så det fungerar inom allt. Har du missnöjda kunder så går munnen och så även om du har riktigt nöjda som en av mina vänner. Oavsett om det skrivs på en blogg, på facebook eller bokstavligt går från mun till mun så färdas det snabbt. Och nej, jag var inte din kund, det var Linnea. Så jag känner faktiskt inte att jag har en skyldighet att rapportera mina synpunkter till dig. Men jag var med och höll koll då Linneas föräldrar inte var närvarande och det är jag som har stallet och jag vill inte ha folk jag inte träffat i stallet, plus att jag faktiskt är väldigt intresserad av hovar och hovslagning.

      Som jag också skrev har jag hört väldigt mycket gott om dig och din skoning var bra. Men jag tycker att du hade ett dåligt kundbemötande. Något som faktiskt var riktigt positivt-bra var ditt tips om Monica och det tackar jag för.

      (Och nej, jag har inte ditt nummer. Just to be clear! Dock är det inte så svårt att få tag på!)

      Tack för mig.

      Radera
  2. För det första. När jag klev in i stallet hälsade jag. Inget svar. Då hälsade jag en gång till, då urskiljde jag nåt mummel bakom hästen. Inget märkvärdigt tycker jag, men rätt ska vara rätt. Jag hälsade.
    För det andra, jag hälsade på hästen, det gör jag alltid men det märker oftast inte hästägaren, bevisligen inte du heller. Du var nämligen inte där just då!
    För det tredje - jag svarar gärna på frågor från betalande kunder INNAN eller EFTER jag jobbat. Inte mitt i, eftersom jag har lite kass simultankapacitet. Dels att jag gärna vill lägga fokus på hästen och inte frågvisa personer. Skulle jag sätta ner hoven för varje fråga jag fått hade jag inte skott färdigt min första häst än idag! I övrigt kan man gärna ringa mig under ordinarie dagtid, då kan jag också svara på frågor. Inte medans jag håller på och jobbar. Om du är seriöst nyfiken på hovar kan jag rekommendera dig att söka hovslagarutbidningen där jag är lärare, där står jag och svarar på frågor från 8-17 varje vardag.

    Jag skulle alrdig någonsin vagga in unga personer i något annat än sanningen istället för något man kan läsa i Pollux eller liknande litteratur.

    Och vad gäller att vårda språk och annat, så var jag inte särskilt sugen på att behandla er med den respekt du vill ha efter att ha lyssnat ganska länge på hur ni båda pratade skit om min vän och kollega "A".
    För övrigt har jag inte heller påstått att du hängt ut mig, bara haft den dåliga sidan att inte ta det med mig personligen! Eftersom hästvärlden är liten alla vet vad alla gör med vem och vad. Det var inte jag som hittade hit utan jag fick reda på det via andra omvägar som du säkert begriper.
    Jag begriper inte vad jag har för skyldigheter mot dig? Du är inte en betalande kund? Du hälsade inte på mig.Jag skot inte åt dig och tänker heller inte göra. Så varför ska jag behöva ursäkta mig för dig?
    //Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel. Jag kan bara konstatera att vi har upplevt skilda saker och har olika syn på kundbemötande. Jag kommer inte fortsätta diskutera detta med dig då det inte leder till något för varesig mig eller dig.
      Tack för mig.
      Mvh Bella

      Radera